Suurin yksittäinen kohde ohjelmassa on Siilinjärvellä Jännevirran sillan uusiminen, johon on osoitettu 45 miljoonaa euroa. Liikenneinfran rakentajille luvassa on historiallisen hikinen ajanjakso.
– Jos rahoituskuvio pitää, vuodesta 2017 tulee minun koko työurani kiireisin.
Suoraan sanottuna hieman hirvittää, kuinka alalla selvitään tästä urakasta. Tärkeä tekijä on se, millaiset mahdollisuudet alalle annetaan joustaviin työaikoihin. Yksi voimavara on eläkkeelle siirtyneet alan ammattilaiset, joita varmasti tarvitaan kiireapulaisiksi.
Korjausvelkaohjelmalla on merkittävä työllistävä vaikutus. Honkonen kuitenkin toivoo, että tulevaisuudessa liikenneinfran rakentamisessa päästäisiin tasaisempaan kuormitukseen.
– Korjausvelkapiikki vaikuttaa mahdollisesti myös vuoteen 2018, mutta sitä seuraavasta vuodesta kukaan ei taas tiedä mitään.
Kuljetusalalla tieto lisärahoituksesta otettiin luonnollisesti vastaan tyytyväisenä.
– Puhuttaessa maanteiden kunnosta päällimmäisenä huolena on tällä hetkellä turvallisuus. Siihen korjausvelkaraha tuo ilman muuta parannusta, sanoo Oulun Autokuljetuksen toimitusjohtaja Jaana Kokko.
– Meillä on tosi isoa kalustoa, jolla ajamme Oulun ja Helsingin väliä, ja sille matkalle mahtuu paljon vaaranpaikkoja. Hoidamme myös pohjoisen jakelua pysty- ja vaakasuuntaan Suomea. Noilla seuduilla pienemmät tiet ovat todella huonossa kunnossa ja vaarallisia.
Kun teitä parannetaan, kuljetusala pääsee hyödyntämään paremmin uusia innovaatioita. Kokko ei unohtaisi myöskään siltojen korjaamista. Nyt painorajoitettujen siltojen kiertäminen pakottaa kustannuksia lisääviin ketunlenkkeihin.